A hét képe // Votin Dóra: A festő angyala

A Faludi Galéria LELKIÁLLÍTÁS programjának online változataként Képnézegető címmel lehetőséget ad képzőművészeti alkotások bemutatására. A felkért művészektől beérkezett alkotásokból válogatva egy-egy kép egy héten át lesz látható mint „A hét képe”. A művészek kérésünkre a „Lelkiállítás” hívószóra válaszul alkotásuk spirituális vonatkozásáról is írtak. Isten szép, minden szépségnek Ő a forrása.

A hét képe I Votin Dóra: A festő angyala

A sorozatról

„Az Angyal sorozatot 2019-ben kezdtem festeni. Ezek az angyalok szimbolikus lények, akik különböző emberek belső, lelki történéseit ábrázolják. A sorozat negyedik lénye a Festő angyala. Ez a festmény 10 cm-rel kisebb a sorozat többi festményénél.
A kép vörös alapozásra készült, az első rétegnél az angyal arca helyén arany réteg van. Ez adja a belső fényt, és tükrözi a mennyeit.

A kép alja vörös, tüzes, az angyal teste is. Lángokból kel életre, mint a Főnix madár. El kell pusztulnia, hogy új életre támad hasson fel. Lángokból támad fel, és tör az ég felé. Lángnyelvek égetik, mardossák. Véresen, fájdalmasan lobogva tart felfelé, miközben a külső lángok belsővé válnak. Megtisztulva emelkedik. Szinte libben, mintha mindez könnyed dolog lenne, pedig a belső tűz is perzsel. Elég minden, ami hiábavaló, elég a test is, a lélek rejtett zugai, a titkok. A fájdalmak is. Emésztő tűz, mely nem emészt el, hanem fájdalommal olt fájdalmat. Ez az izzás belső energiává alakul, felfelé hajtó erővé. Az angyal mozdulatát áthatja a lendület és a felfelé törekvés, de a formán látszik az elszakadás nehézkedése. A föld, a lét terhe húzza lefelé, míg a belső tűz, a vágy kényszeríti a magasság felé. Az oldalán Krisztus-seb, mert a fájdalom közös: ez a mások fájdalmában való részesedés. Az egyéni fájdalom különös és elkülönülő, de nem önmagáért való.
Az angyali tekintet szomorú. Néz komolyan, elgondolkozva. Tekint kifelé. Tekint befelé. Arcán tükröződik a mennyei fény. Megmutatja magát, és el is rejti az arcát. Konkrét és maszk szerű egyszerre. A maszk elrejti az arcot, hiszen az Arc igazán és teljesen sosem látható, mert a hús, a test elrejti a lény, a lélek lényegét. Ezt a szem tárja fel. Nem véletlen, hogy  a maszk a szemnél és a szájnál nyitott. A lélek lát. A Festő angyala a rejtett Arc, a Lélek szemével lát, a Lélek szájával szól, ha szól. Ennyi látható, hiszen csak ennyi megismerhető.”

Lelkiállítás

Néma csöndben adott ideig keringenek a résztvevők a teremben az alkotások előtt – alkotástól alkotásig mennek teljes csöndben, addig, amíg az egyik alkotás ki nem kezd a nézőjével. Ha ez megtörténik, a néző megáll, hagyja magát “megdolgozni” a műalkotás által, lélekben kötekednek egymással. A maradék időt a gyakorlat végéig “édeskettesben” töltik. A légyott idejének múltával mindenki marad helyben, megfordul, háttal az alkotásnak behunyja a szemét és felidézi “kedvesét”, keresi, mi az az egy szó, kifejezés, ami legjobban leírja a találkozás keltette lelkiállapotot. Majd már nyitott szemmel sorra bemondják a résztvevők a bűvös szót, megosztásként.